כל אחד והמטבח שלו • רגע לפני הבישולים של החג

רחל לזר - דירה נאה Comments Off on כל אחד והמטבח שלו • רגע לפני הבישולים של החג
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

המטבח מהווה את אחד המרכזים הפעילים יותר בבית ולכן עיצוב המטבח על סגנונותיו השונים תופס מקום של כבוד בתורת העיצוב  בין עיצוב בסגנון הכפרי לעיצוב בסגנון המודרני, ובין הסגנון האנגלי הרשמי והמלכותי משהו לסגנון הטוסקני שמתאפיין בפשטות מרשימה •  על כל אלו בסקירה שלפניכם

בית, על סגנונו ועיצובו, משפיע רבות על חייהם של הדרים בו. באופן מיוחד הדברים אמורים לגבי עיצוב המטבח, שכן המטבח בשל היותו חלל מרכזי ומהותי מתוך הבית, עיצובו יהיה משמעותי ביותר ובעל השלכות.

כאשר ניגשים למשימות בכל הנוגע לבחירת צבעים, שילוב חומרים ורכישת רהיטים, חשוב להיות מודעים למידת ההשפעה של אלמנטים אלו על אופי האוירה שנוצר בחלל.

על מנת ליצור שפה אחידה בעיצוב, כדאי לגבש מראש קונספט כללי – סגנון מסוים שאותו נבחר להביא, כך שכל הבחירות תבואנה מאותו המקום ותיצורנה מראה הרמוני ומושלם.

במאמר זה נסקור סגנונות מובילים בעיצוב המטבח.

 

לבן זה העניין. מטבחי דקור

הסגנון האנגלי

למטבח האנגלי מאפיינים ברורים ומנחים בסיסיים בתכנון ובעיצוב. התכנון פורמלי ומוקפד, לכל פריט מקום מוגדר. העיצוב אלגנטי, עשיר בחומרים, יוקרתי וקלאסי. כך שהאוירה הכללית היא מלכותית ורשמית במיוחד.

סקאלת הצבעים מתבססת על שמנת-וניל, צבעי עץ למיניהם, ירוק בנגיעות, וזהב באלמנטים חוזרים.

החומרים הם שילוב של חומרים טבעיים ופשוטים כביכול במראה, כמו דלתות ארונות בצבע בלבד ללא ציפוי סינטטי, דלפק בוצר בלוק וכו'. מול חומרים עשירים ומטופלים יותר, כדוגמת קריסטלים בנברשות, מראות, פרזול מוזהב בידיות ובמסגרות, זכוכיות, טפטים בטקסטורות שונות ועוד.

דלתות הארונות התחתונים צבועות בתנור (שלייף לק) בגווני השמנת בגמר מט, מעוטרות במסגרות ומילואות שונות, רגלי הארונות מגולפות ומלאות נוכחות.

הארונות העליונים משלבים זכוכית ומשמשים כויטרינות המאחסנות את כלי הפורצלן והקריסטל.

אם שטח המטבח מאפשר לשים אי, הוא יהיה דומיננטי במראהו, פלטת עץ-בוצר תונח כמשטח. האי ישמש לפונקציות של אחסון וישיבה.

מכשירי החשמל בגדלים לא סטנדרטים, מאופיינים בשילובים של חומר וצבע לא צפויים. כמו: ברונזה, זהב ומתכות שונות שעברו אפקט של יישון.

הגוונים השונים כל אחד ומטרתו הוא. לצורך הדוגמה, מטרתו של הגוון הזהוב היא ליצור אוירה של יוקרה במטבח האנגלי, מומלץ לשלב נצנוץ של זהב בפרטים הקטנים. כגון, באריחים המשמשים חיפוי לאזור העבודה, בפסיפסים, בתמונות ממוסגרות ובנברשות.

דרך ליצור שילוב מעניין הינה בשילוב של עיטורי פרחים. בשילוב פרחים יש לשלב פרחוניות עדינה, ולהקפיד שתהיה מסוגננת ומסודרת. אפשרי לשלב בדי ריפוד פרחוניים שיבלטו על רקע הצבעים הבהירים, טפטים באזורים של פינת האוכל הקשורה למטבח וידיות פורצלן מעוטרות בפרחים.

הסגנון הכפרי

המטבח הכפרי מתאפיין בסגנון חם, מסורתי ומשפחתי. הוא מהווה בעיצובו תזכורת לדברים הפשוטים והחשובים בחיי היום יום. קווי העיצוב נעים בין מראה רך ומעודן לבין מראה בוסרי ופחות מעובד.

החזיתות במטבח הכפרי עשויות מחומרים טבעיים אלון, מייפל, דובדבן, אגוז וטיק אשר מעניקים תחושה של ביתיות וחמימות. הדלתות מקבלות טיפול פרטני מבחינת הגמר: מסגרות, קשתות, מילואות וגילופים בעבודות יד. ישנה גם אפשרות לשחק בגמר של החומר כגון, חזית משויפת וחלקה או חזית מסורקת ומחוספסת.

ארונות עליונים ישלבו זכוכיות מעוטרות, חלביות חלקות או שקופות, משובצות במסגרות עץ.

המטבחים בסגנון הכפרי יהיו לרוב עמוסים בארונות וישלבו גם מדפים, יחידות פתוחות לתצוגה וכוורות לבקבוקי יין. משחק בגבהי הארונות העליונים הינו מאפיין ניכר.

אי שיוצב במרכז המטבח יהיה מלא נוכחות, כבד במראהו, מאפשר מקומות איחסון רבים פתוחים או סגורים ומהווה את מרכז הפעילות של המטבח. ניתן יהיה להדגיש את האי במסגרת ברזל שתותקן מעליו ותשכפל את צורתו, עבור סירים, מחבתות וכלי מטבח שישתלשלו מעליו באופן החשוף והנגיש ביותר.

המוצרים הנלווים ידגישו היטב את הקונספט: מוצרי חשמל כמו קולט, תנור משולב עם כיריים, בעיצוב כפרי במגוון צבעים: משמנת, ועד בורדו עז וירוק זית.

אריחי קרמיקה מצוירים בגדלים קטנים, ידיות כפתור משופשפות, אלמנטים אלו ועוד, יתנו את הטאצ' הסופי לסגנון המטבח.

אור: במטבח הכפרי יש להרבות במיוחד באור, כיוון שהמטבח הכפרי עלול ליצור תחושת עומס וצפיפות בשל החומרים הכבדים וריבוי הארונות. תאורה טבעית תהיה אולטימטיבית ותשטוף את המטבח ברכות ורחבות. אם חסרה תאורה כזו, השלימו אותה בתאורה מלאכותית בהירה ולא ממוקדת.

חיפוי: ניתן להוסיף טקסטורה לקירות באזור, על ידי שימוש בטיח דקורטיבי כמו הווגה והמרמרינו במראה מחוספס וטבעי. חיפוי מסוג זה יתמוך במראה הכללי.

עיצוב קלאסי רגבה

המטבח ההייטקי-מודרני

המגמה השולטת במטבח המודרני היא מראה חף מאלמנטים מיותרים, זו הסיבה שהמטבח המודרני מאפשר לעצמו להיות פתוח, נקי ומציג לראווה מטבח בקו מעוצב, מינימליסטי וסימטרי.

בסגנון זה נראה את החומרים במראה המתכתי והקר. סקאלת הצבעים תכלול צבעים מטאליים, אפורים ולבנים.

החזיתות יהיו עשויות מחומרים מבריקים כמו זכוכית, היי גלוס, פולימר מבריק או שלייף לק מבריק.

במטבח המודרני ישולבו מתכות, פורמייקות דמוי מתכת בחזיתות, נירוסטה במשטחים ובכיורים, אלומיניום בידיות אינטגרליות, אשר חורצות את המטבח לרוחבו בקווים אחידים. תריס אלומיניום, ועוד.

מכשירי החשמל דומיננטיים מאד במראם ומגיעים בעיצובים תעשיתיים מודגשים, בגדלים אשר מעבר לסטנדרט. אפשרות לשלבם בצורה אינטגרלית המעדנת את המראה ושומרת על נקיון חזותי, או בשילוב של FREE STANDING המדגיש את המראה התעשייתי.

מטבח בסגנון זה יכיל את מיטב הבשורות בעולם המטבחים: מגירות חשמליות הנפתחות ע"י לחיצה קלה, מדפים פנימיים המאירים את הארון, דלתות הזזה הנעות זו ע"ג זו ועוד.

משטחי עבודה אף הם בגוונים מונוכרומטיים, דקים במראם ונותנים אשליה של משטח מרחף.

ברזים בעיצוב מרשים ומוקפד, גבוהים ודקים.

אקלקטיות. דווקא במטבח מהסוג הזה היא כ"כ חשובה. שלבו אלמנט חמים ורך במטבח. מתאים ורצוי בפינת האוכל. דלפק בוצ'ר בגווני עץ טבעי יהיה מפתיע, ומלא ענין, הקונטרה שנוצרת, תדגיש את הקונספט הכללי ותעניק לו נופך נוסף.

אקססזוריס. מאחר והמטבח הוא מצע שקט למדי של חומרים וצבעים, תוכלו לגוונו במוצרים שונים כמו מיקסר, משקל, כלים שונים וגופי תאורה בצבע, שיוסיפו למטבח חיות וססגוניות.

את נגיעות הצבע תוכלו לשנות מדי פעם מאחר והן מופיעות באלמנטים לא קבועים. כך תוכלו לשלב במטבח אדום, ירוק או סגול בהתאם לחשק, בקלות רבה.

עיצוב מודרני

הייטקי משולב. מטבחי דקור

הסגנון הטוסקני

המטבח הטוסקני, מטבח שכולו חומרים איכותיים ופשטות כובשת.

המטבח מעץ, חזיתות צבועות במראה מיושן ומעוטרות בחריטות, משלבות משחקי עומק. הדלתות כבדות מאופיינות בפרזול העשוי בעבודת נפחות ידנית. רגלי הארונות מחורצות ומעוטרות.

שילוב מרהיב של יחידות שונות לאחסון, אשר לכל אחת ייעוד ספציפי. יחידה פתוחה לצלחות, גומחות לבקבוקים ותבלינים, מדפים המציגים לראווה כלי הגשה שונים, סלסילות קלועות מנצרים או חבל דק, צנצנות וכדים מלאים בתוצרת ביתית משלימים את התפאורה.

ארון מזווה רחב ימוקם במקום מרכזי, חזיתות זכוכית שקופה מכוסה וילונות.

עיצוב המטבח מקבל השראה מהנוף הטוסקני. סקאלת הצבעים כוללת צבעי שמש חמים, שילוב של צבעי אדמה שונים, חום כהה, פחם שחור, אדום חלודה וכחול עמוק. הקפידו להאיר את המטבח כדי שהצבעים לא יעיקו בכהותם.

שולחן אוכל כבד הוא חלק בלתי נפרד מהסגנון הטוסקני, עשוי עץ, לעיתים אף לא מהוקצע. מעל השולחן יהיה תלוי שנדליר עשוי פלדה, המדגיש את הניגודיות שבין החומרים השונים, עץ-פלדה, ומעצים את שניהם.

מוצרי החשמל מעוצבים במלאכת יד, בשילוב של פלדה, פליז ונחושת, מאופיינים במעבר בין קווים ישרים למקושתים, במניפת גוונים רחבה, כדוגמת: שחור, אדום, ירוק ברוש, לבן עתיק ועוד.

מינון נכון. שמרו על יחס נכון בשילוב האלמנטים. אל תעמיסו בצבעים, בחומרים ובטקסטורות יחד. העיצוב אמור לשדר הרמוניה ונעימות אך לא להעמיס ולחנוק את החלל.

ריצוף. האריח המתאים ביותר למטבח הוא על בסיס טבעי. טרה קוטה היא האותנטית ביותר, אם כי לא תמיד ישימה במטבח. ניתן להשתמש בצפחה או באבן טבעית אחרת.

עיצוב טוסקאני

בכל סגנון ובכל עיצוב יש להקדיש מחשבה מראש על הסגנון שרוצים ליצור. מומלץ לא להסתנוור מגחמות האופנה, שכן, תפיסות העיצוב משתנות במהירות, והמטבח עלול להיות לא רלוונטי בעינכם בעודו חדש למדי. חשוב לזכור שמטבח נשאר בממוצע 15 שנים, לכן כדאי לעצב אותו כך שיעמוד במבחן הזמן.

כל סגנון שתבחרו להביא הביתה, הביאו אותו ברמה ניטרלית, שקטה ולא מוקצנת, כך שתוכלו לעדכן את המטבח מפעם לפעם בעזרת שינויים במוצרים משניים שיבואו בגמרים שונים של חומר וצבע ויוסיפו ענין וחידוש.

בשיתוף מגזין דירה נאה, מגזין מקצועי לבניה ועיצוב www.diranaa.com



0 תגובות